Motion

Förstoppning och regelbunden motion

Regelbunden motion är bra för det allmänna välbefinnandet och detsamma gäller tjocktarmen och matsmältningssystemet, vilket naturligtvis spelar en viktig roll för en regelbunden avföring. Om du är förstoppad på regelbunden basis och du inte tränar kan en förändring av livsstilen med mer motion vara precis vad du behöver för regelbundna tarmrörelser.

Kan regelbunden motion hjälpa mot förstoppning?

Övningar mot förstoppning ger både direkta och indirekta fördelar till de drabbade. För det första ger det en direkt inverkan på matsmältningssystemet. Motion bidrar till att minska den tid det tar för maten att passera genom tjocktarmen. Detta har en direkt inverkan på avföringen, eftersom ju längre tid det tar för avföringen att färdas genom tarmen, desto mer vätska avlägsnas och desto svårare blir det. Resultatet blir hård avföring som får svårt att passera. Samtidigt ökar andnings- och hjärtfrekvensen när man tränar, vilket hjälper till att stimulera tarmmusklerna. De drar då ihop sig effektivt och förbättrar avföringsflödet ut genom systemet. Motion stimulerar även nervsystemet, vilket får nerver och muskler att arbeta bättre i magen.

För det andra har vi den inverkan motion ger när det gäller behandling mot förstoppning. När vi tränar mer tenderar vi att ändra vår livsstil till det bättre, något som ofta resulterar i följande:

  •     ett större vattenintag
  •     förbättrad daglig kost
  •     viktminskning
  •     minskad stress

Vilka är de bästa övningarna mot förstoppning?

I grunden är all träning bra behandlingar mot förstoppning, så länge man inte överdriver. I synnerhet lugnare konditionsträning är relativt enkelt att göra och kan, om man gör det på rätt sätt och regelbundet, underlätta mot förstoppning och långsiktigt hjälpa till att undvika sådana symtom. För dubbelverkande och snabbare lindring kan du också ta ett osmotiskt laxermedel.

Lugna konditionsövningar mot förstoppning

Aeroba lågintensitetsövningar som promenader, joggning och cykling med mera är bra övningar som kan utövas av de flesta människor på regelbunden basis och till ingen eller ringa kostnad. När man tränar pumpas blod runt snabbare i kroppen och mer blod kommer in i mag-tarmkanalen. Detta ökar sammandragningen av magmusklerna och producerar fler matsmältningsenzymer. Eller uttryckt på ett annat sätt: avfall transporteras genom tjocktarmen snabbare och effektivare. Det är sedan upp till dig att lyssna på kroppen när den talar om för dig att det är dags att gå på toaletten. Ignorera inte den signalen!

Hur mycket tid behöver jag lägga på träning?

Hur mycket tid du behöver lägga på lugnare konditionsträning mot förstoppning beror på din allmänna hälsa och kondition. En rask 10 till 20 minuters promenad ett par gånger om dagen kommer säkert att göra stor skillnad för någon som är relativt inaktiv. Aktiva personer kommer naturligtvis att behöva lägga mer tid på att träna för att avhjälpa förstoppning.

När är den bästa tiden på dagen att träna ur förstoppningshänseende?

Det finns bara en gyllene regel när det gäller träning och det är att vänta en timme efter att ha ätit en stor måltid. Motion omedelbart efter en stor måltid kan ha en negativ inverkan på matsmältningssystemet då blod kan avledas från tarmen (där det hjälper dig att smälta maten) till hjärtat och andra muskler i kroppen. Slutresultatet blir att maten färdas långsamt genom tarmen och avföringen blir hård och får svårt att passera. Det kan också leda till gaser, magkramper och uppblåsthet. Eller annorlunda uttryckt: en ganska jobbig träning. Det är bättre att vänta en stund!

Om du upplever problem vid dessa övningar ska du sluta omedelbart och kontakta läkare.

Läs mer om förstoppning

Moxalole - vid förstoppning

Moxalole – receptfritt läkemedel mot förstoppning

Moxalole är ett laxermedel som innehåller makrogol. Moxalole binder vatten i tjocktarmen, vilket normaliserar tarmrörelserna. Moxalole kan hjälpa dig att få en mjukare avföring.

Se var du kan beställa Moxalole