Fiberrik kost

Fiberrik kost och förstoppning

Du blir förmodligen inte förvånad över att höra att den mat vi äter har en direkt inverkan på våra interna system. Detta gäller i synnerhet mot förstoppning – vad du stoppar i dig påverkar till syvende och sist hur och när det kommer ut. Fiberrik kost och tillräckliga mängder vatten är en viktig del av behandlingen mot förstoppning.

Om du drabbas av förstoppning kan det hjälpa att äta fiberrik kost för att snabbt lindra symtomen. Du bör också dricka stora mängder vatten mot förstoppning, eftersom detta också kan lindra problemet.

Vilken är den bästa maten mot förstoppning?

Enkelt uttryckt: den bästa maten mot förstoppning är fiberrik kost. Om du lider av kronisk förstoppning eller förstoppning på halvregelbunden basis bör du överväga att ändra din kost till att mer fiberrik mat. Idag äter man i genomsnitt cirka 11 gram fibrer per dag i USA (enligt American Dietic Association), och det dagliga rekommenderade genomsnittet för en vuxen ligger på cirka 30 gram. Detta innebär att de flesta av oss får cirka 60 % mindre fibrer än vi behöver, så det är inte konstigt att miljontals människor lider av förstoppning.

Om du inte äter fibrer regelbundet betyder det inte att du ska mångdubbla dosen i ett svep, eftersom det kan orsaka andra problem som uppblåsthet. Öka istället fiberintaget under några dagar tills du når det dagliga rekommenderade intaget (du kan alltid lindra förstoppningen med osmotiska laxermedel under tiden). Att äta en fiberrik kost innebär inte att du måste äta müsli till varje måltid, du ska fortfarande äta en välbalanserad kost för ditt allmänna välbefinnande (och för tunn- och tjocktarm). Det finns mycket i en välbalanserad kost som innehåller fibrer:

Fiberrik kost vid förstoppning
  • Grönsaker
  • Frukt
  • Fullkorn
  • Linser
  • Nötter och frön

Och – naturligtvis – katrinplommon.

Det är självklart viktigt att komma ihåg att vi alla är olika och att vissa personer kan reagera olika på olika livsmedel. Medan de flesta av oss reagerar positivt på fiberrik kost kan det ha en negativ effekt på vissa. Till exempel har vissa förstoppningstillstånd inget att göra med för litet fiberintag och om dessa personer skulle äta ännu mer fibrer kan detta orsaka mer skada än nytta. Om du tillhör denna kategori bör du kontakta läkare eller läsa om andra åtgärder mot förstoppning.

Varför är fiberrik kost bra mot förstoppning?

Det finns två fibertyper i livsmedel: vattenlösliga fibrer och olösliga fibrer som inte är lösliga i vatten. Båda spelar en viktig roll i matsmältningen. Vattenlösliga fibrer, som bland annat finns i ris, potatis och citrusfrukter, hindrar en för snabb matsmältning och säkerställer därmed att man hinner tillgodogöra sig näringsämnena. Vattenlösliga fibrer binder även vätska och bildar en gel som hjälper till att säkerställa att avföringen får en smidigare konsistens så att den lätt kan förflyttas ner genom mag-tarmkanalen. Olösliga fibrer, som finns i bland annat selleri, nötter och havre, ger en bulkeffekt i tarmen och gör den på så vis enklare att transportera genom tarmen.

Några kostfibrer har ett högt vätskeinnehåll och är särskilt bra mot förstoppning, andra inte. Därför är det alltid viktigt att komma ihåg att dricka tillräckligt med vatten för att undvika och underlätta förstoppning.

Varför ska jag dricka vatten mot förstoppning?

Ett av de viktigaste symtomen på förstoppning är hård avföring. De fibrer vi nu har talat väl om att äta binder vatten i avföringen för att göra den mjukare så att den lättare passerar. Om det inte finns tillräckligt med vatten i tarmsystemet blir avföringen hård och får då svårare att passera. I grund och botten hjälper vattnet till att spola tjocktarmen och transportera avföringen ut ur kroppen.

Därför måste man hålla kroppen hydrerad. Detta innebär att dricka minst 1,5 till 2 liter vätska om dagen (ca 20 % av vårt dagliga vattenintag kommer från mat). Detta bör ske i form av hydrerande drycker, det vill säga drycker utan koffein, alkohol och cola. Varma dagar och när man tränar bör mängden ökas något.

Vätska är viktigt för regelbundna tarmrörelser och en frisk tjocktarm. Om du tror att otillräckligt vätskeintag kan vara orsaken till förstoppningsproblemen är det ett bra första steg att öka konsumtionen av hydrerande drycker. Och om du inte kan tömma tarmen så snabbt som du vill kan du ta till ett osmotiskt laxermedel.

Mer om förstoppning

Moxalole - vid förstoppning

Moxalole – receptfritt läkemedel mot förstoppning

Moxalole är ett laxermedel som innehåller makrogol. Moxalole binder vatten i tjocktarmen, vilket normaliserar tarmrörelserna. Moxalole kan hjälpa dig att få en mjukare avföring.

Se var du kan beställa Moxalole